Oplev bøgens kvartet

Opsigelse

Herunder kan du finde svar på dine spørgsmål. Manger listen noget, er du velkommen til at tage fat i os.

Lejemålet skal opsiges skriftligt.

 

Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, jf. Lov om leje af almene boliger § 88.

 

Fraflytning skal ske senest 14 dage før lejeaftalen ophører.

Fraflyttes lejemålet tidligere, skal dette oplyses allerede ved opsigelse af lejemålet. Boligselskabet vil dermed bestræbe sig på, at få boligen genudlejet 14 dage efter den angivne fraflytningsdato.

 

For at opsigelsen kan træde i kraft, skal følgende være opfyldt:

  • tydelig angivelse af fraflytningsdato
  • underskrift fra samtlige lejere på lejekontrakten

Hvis der er givet samtykke til digital kommunikation, kan opsigelse ske pr. mail, og i tilfælde af flere lejere på lejekontrakten, skal vi modtage en mail fra alle lejere.

Du kan downloade og printe opsigelsesblanketterne her.

Som lejer af lejemålet har du indtil fraflytningssynet pligt til at fremvise boligen til evt. interesserede ansøgere på ventelisten, jf. Lov om leje af almene boliger § 93.

 

Fremvisningen skal finde sted på et tidspunkt, som du aftaler med ansøgerne. Ansøgerne får oplyst dit telefonnummer.

 

Ønsker du ikke at dit telefonnummer videregives, kan du vælge at fremvise din bolig to aftalte ugedage (fx onsdage og fredage fra kl. 18.00 til 20.00), indtil den er udlejet igen. I så fald skal det meddeles til boligselskabet.

Som lejer hæfter du for el, vand, varme og kloakafledning helt frem til lejemålets ophør, dermed også for forbrug i istandsættelsesperioden.

 

Boligselskabet sørger for aflæsning af vand-, el- og varmemålere, samt afmelde dig som forbruger. Det er vigtigt du ikke også framelder dig, da det kan betyde ekstra omkostninger for dig, hvis ikke det sker pr. den korrekte dato.

På synsrapporten vil overslagspriser på istandsættelsen fremgå.

Kendes prisen ikke på nogle af arbejderne, vil et samlet overslag blive fremsendt senest 14 dage efter synet har fundet sted.

Overslaget må max fravige med 10%.

Boligselskabet lægger stor vægt på, at hver enkelt lejlighed bliver gjort grundigt hovedrengjort ved fraflytning. Her får du et overblik over de områder, du skal være særlig opmærksom på at få gjort rent.

 

Rengøringen tager som regel længere tid end forventet – derfor start i god tid.

 

Køkken

  • Grundig rengøring af køleskab og komfur samt ovn og tilhørende plader og riste.  Alt snavs, også fastbrændt skal også fjernes. Husk også at få gjort rent bagved.
  • Udvendig og indvendig rengøring af køleskab, fryser, emhætte. (Bemærk, hvis der slukkes for køleskab/fryser skal lågen stå åben) Husk også at få gjort rent bagved.
  • Afkalkning og rengøring af håndvask og blandingsbatteri.
  • Afvaskning af skabe indvendigt og udvendigt.
  • Afkalkning og rengøring af eventuelle fliser.

 

Badeværelse

  • Afkalkning og rengøring af toilet, håndvask, blandingsbatteri, fliser og evt. brusevæg.
  • Rengøring bagved/under og af vaskemaskine/tørretumbler hvis de tilhører lejemålet

 

Skabe/døre/udluftningsventiler/radiatorer

  • Afvaskning af samtlige døre, skabe og skabslåger i boligen, både indvendigt og udvendigt. Husk at fjerne eventuelle klistermærker på døre, skabslåger og fliser.
  • Rengøring af udluftningsventiler og radiatorer i alle rum.
  • Hvis der er en rist over radiatorer, skal denne fjernes før rengøring kan finde sted.
  • Loftlift rengøres i ældre-/plejeboliger

 

Vinduer/gulve

  • Rengøring, vask og polering af vinduer indvendigt og udvendigt. Rengøring af rammer, karme og vinduesfalse.
  • Alle gulve fejles og vaskes

 

Afmontering

  • Du skal sørge for at afmontere diverse beslag o. lign. fra for eksempel persienner, badeforhæng og gardiner.

 

Spartling af huller

  • Hvis du ikke selv maler, frabedes det at du spartler hullerne i tapet mv.

 

Altan / Terrasse / Have

  • Skal være helt tømt, fejet samt rengjort for alger. Hvis du har egen have, skal den bringes i pæn stand (græs, bede, hæk, fliser mv).

 

Nøgler

  • Samtlige udleverede nøgler skal afleveres til synet. Ellers noteres det som mislighold, og der foretages en omlægning af låsen på din regning. Det samme gælder, hvis du har fået udleveret en grøn madspand.

 

Ekstra udgift

Hvis ovennævnte ikke er i orden ved boligsynet, bliver det betragtet som misligholdelse. Det betyder en ekstra udgift for dig som fraflyttende lejer.

 

 

 

Lejemålet skal være helt tømt og grundigt rengjort til den indkaldte synsdato, herunder også kælderrum, altan/terrasse/have mv.

 

Dato for fraflytningssyn oplyses ved bekræftelsen på opsigelsen.

Du indkaldes til synet med angivelse af nærmere tidspunkt senest 1 uge før.

Vi opfordrer til, at du eller en stedfortræder deltager i synet.

 

Når vi indkalder til syn fremsendes en liste over hvad du skal huske at gøre rent.

 

Til fraflytningssynet bliver lejemålet gennemgået, og både lejers og afdelingens pligt til istandsættelse noteres på synsrapporten.

 

Som lejer hæfter du for følgende istandsættelse ved fraflytning:

  • maling af lofter og vægge, samt rengøring efter håndværkerne, også kaldet normalistandsættelse.
    • Men afdelingen overtagen en andel af denne udgift, med 1 % for hver måned – regnet fra lejeaftalens ikrafttræden t.o.m. lejekontraktens udløb.
    • Det betyder, at afdelingen har overtaget alle udgifter til normalistandsættelsen efter 8 år og 4 måneder (= 100 pct.).

 

  • misligholdelse, som følge af enten
    • fejlagtig brug
    • fejlagtig vedligeholdelse, herunder manglende rengøring
    • uforsvarlig adfærd

 

Afdelingen hæfter for følgende istandsættelse ved fraflytning:

  • maling af træværk påkrævet på grund af almindeligt slid og ælde
  • slibning og lakering af gulve, påkrævet på grund af almindeligt slid og ælde

Hvis ovenstående istandsættelse er påkrævet på grund af misligholdelse, pålægges udgiften lejeren.

Når synet er gennemført, har lejeren ikke længere adgang til lejemålet.

Herefter er der 14 dages istandsættelsesperiode.

 

I denne periode, istandsættes lejemålet af håndværkere rekvireret af boligselskabet.

 

Priser og håndværkere på maler-, rengøring- og gulvarbejde er valgt ud fra dem, som har vundet licitationen på flyttelejligheder i den pågældende afdeling. Det sikrer, at både lejernes og afdelingens omkostninger forbliver rimelige, og sikre en fornuftig kvalitet.

Boligselskabet Fruehøjgaard er en almen boligorganisation, og dermed også et non-profit selskab, som ikke må tjene overskud, men i stedet skal yde tjenester til lavest mulige omkostninger.

Når boligselskabet har modtaget den sidste faktura på lejerens andel af istandsættelsen, udarbejdes en flytteopgørelse, og evt. overskydende indskud/depositum udbetales til lejers NemKonto.

 

Normalt går der ca. 4-6 uger fra synet er foretaget til alle faktura er modtaget, og overskydende indskud kan udbetales.