Praktisk info - Storgården
Her kan du finde informationer om de faciliteter, der er til rådighed i afdelingen.
Her kan du finde informationer om de faciliteter, der er til rådighed i afdelingen.
I Storgaarden bliver a conto el opkrævet af Norlys i 6 rater om året: marts, april, maj, september, oktober og november.
Varme opkræves af Verdo.
Vand og vandafledning afregnes til Herning Vand.
Ønsker du at opsige din bolig, finde information om boligstøtte, indflytning, husleje mv., kan du finde information under menuen Værd at vide.
Hvis du får flere overnattende gæster, end der er plads til i din lejlighed, kan du leje et af Storgaardens to gæsteværelser.
Afdelingens to gæsteværelser ligger på 1. sal over nr. 30. På værelserne er der:
Værelse 1: 2 box-senge.
Værelse 2: 2 box-senge + 2 etagesenge.
Gæsteværelserne er fælles om et badeværelse med toilet, håndvask og bruser.
Værelse 1: 100 kr. pr. overnatning.
Værelse 2: 150 kr. pr. overnatning.
Hvis du er interesseret i at leje et af gæsteværelserne, kan du kontakte Lene Grandahl Lauridsen, Storgaardvej 28, på tlf. 27 13 14 87 på hverdage mellem kl. 16.00 - 18.00.
Det er din have, og det er dig, der står for den daglige vedligeholdelse som for eksempel at slå græs, samle blade, luge etc. Hvis du ikke selv magter at slå græsset, kan du få en aftale med viceværten. Husk altid at rengøre haveredskaberne efter brug og at hænge dem på plads i affaldsrummene.
Havearealet inden for din hæk er til fri disposition. Ønsker du at foretage ændringer i din have, skal du dog skriftligt søge om tilladelse hos afdelingsbestyrelsen. Hvis haven er ændret væsentligt, når du flytter, skal den reetableres, før den nye lejer kan flytte ind. Hvis der er lavet større ændringer i haven - uden afdelingsbestyrelsens tilladelse – skal du være forberedt på, at du måske skal bringe haven tilbage i sin oprindelig stand inden fraflytning.
Inden husdyret flytter ind, skal det registreres på boligkontoret, og kommende ejer skal skrive under på at gældende regler vil blive overholdt. Hvis det nuværende dyr flytter/dør, skal dyret afmeldes, og et evt. nyt dyr skal igen registreres.
Hunden skal have en lovpligtig ansvarsforsikring, som skal fremvises hvis boligselskabet forlanger det. Den skal desuden bære halsbånd med ejeroplysninger på.
Katten skal være øretatoveret eller chippet samt registreret i katteregister. Katten må ikke være frit løbende (jævnfør Mark- og vejfredsloven) En kat, der ikke er øremærket/chippet, er iflg. loven ejerløs og kan fjernes uden varsel fra offentlig grund.
Hunden må udvokset ikke være højere end 50 cm målt fra pote til skulder. Tjek evt. Dansk Kennel Klubs racebeskrivelse. Er det en blandingshund, er ejer selv ansvarlig for, at dette overholdes. Det er også ejerens ansvar at hunden er en lovlig hunderace.
Dyrene må kun luftes i line/snor, og Storgaardens fællesareal må ikke benyttes som egentlig lufteplads. Dyrene har ikke noget at gøre i legearealet med grus. Efterladenskaber samles op med det samme, posen lukkes og smides i skraldespand.
Der må ikke luftes dyr på altaner.
Dyrene skal passes iflg. dyreværnsloven, så unødig lidelse og vanrøgt undgås.
Hvis lejer ønsker at opsætte hegn om have/terrasse skal vedtagne regler for dette overholdes. Det påhviler ejeren at betale for udgifterne, evt. også ved nedtagelse af hegnet.
Husdyr må ikke være til gene for naboerne i form af støj og lugt m.m.
Husdyrene må ikke forhindre en person i lovligt ærinde at få adgang til lejemålet.
Hvis et husdyr skambider mennesker eller dyr skal den omgående fjernes fra matriklen.
Hvis ovenstående misligholdes, følges almindelig klageprocedure ved Boligselskabet Fruehøjgaard.
Det er tilladt at holde dyr under betegnelsen almindelig stuekultur (fugle, fisk) såfremt disse ikke generer naboerne.
Det vil sige, at dyrene hverken støjer eller lugter. Hvis det alligevel er tilfældet, og der indløber klager over et dyr, kan det ende med, at vi ophæver lejemålet.
Det er ikke tilladt at holde slanger og andre terrariedyr.
Det er tilladt at passe et dyr, forudsat det er meldt på boligkontoret.
Tilbagevendende overnattende besøgshunde skal også meldes på kontoret.
Dyr, der passes, er underkastet samme regler som fastboende dyr.
Det skal helst være nemt og hurtigt at komme af med sit affald. I Storgaarden kan du hver onsdag komme af med dit storskrald. Læs mere her.
Det eneste du skal gøre er at sætte de ting, du gerne vil af med, ned på den første parkeringsplads ved glas- og flaskecontaineren. Den første torsdag i hver måned kommer skraldefolkene så og henter det. Og det er helt gratis.
Først at sætte ting til storskrald ned på afhentningsdagen, da det ellers står og bliver vådt og ødelagt.
I Storgaarden får du ikke lov til at ligge på den lade side. Som beboer bidrager du nemlig til vedligeholdelse af afdelingen. Det betyder, at alle giver en hånd med, så alle kan nyde at bo her.
Du er forhåbentlig ikke helt afskrækket ved tanken. Som beboer skal du blot vedligeholde træværket omkring terrasser og altaner, så det fremstår i velholdt stand.
Farverne skal være grå/blå, og farvekoden er NSC 5502 B, som du kan købe hos farvehandleren.
I din lejlighed er der 2 muligheder for antenne: YouSee Kabel-tv og Norlys Fiber.
Afdelingen har Norlys fibernet. De leverandører du kan vælge imellem kan du finde på www.tjekditnet.dk:
I din lejlighed er der monteret YouSee antennestik for radio og tv.
Ønsker du at blive tilsluttet YouSee, bedes du ringe til YouSee på tlf.70 70 40 40. Vær opmærksom på, at det koster et tilslutningsgebyr på 595 kr. at få lukket op, hvis der er lukket for tv-signalet.
Oplysninger om pakker, kanaler, priser mv. kan du finde på yousee.dk. Afregning af kabel-tv sker direkte til YouSee.
Opstår der driftsforstyrrelser på antenneanlægget, bedes du henvende dig til YouSee´s Servicecenter på tlf. 70 70 40 40.